Düşen sıcaklıklarla beraber kar ve buz gibi olumsuz hava koşulları sürüş güvenliğini doğrudan etkiliyor. Bu nedenle, yol ve yolcu güvenliği açısından ticari araçlar için zorunlu kılınan kış lastiği uygulaması 1 Aralık itibarıyla başlıyor.
Kış lastiğine geçiş yaparken doğru tercihler yapmanın hem güvenlik, hem de yolculuk konforu açısından büyük önem taşıdığına dikkat çeken Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, “Kar lastiği olarak da anılan kış lastiklerinin sadece kar yağarken değil tüm kış şartlarından güvenli sürüş için gerekli olduğunu bilmek ve buna göre hareket etmek gerekiyor” dedi.
Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlar için valiliklerce belirlenen illerde kış lastiği takma zorunluluğu her yıl 1 Aralık'ta başlıyor. Buna göre, yolcu ve yük taşımacılığında kullanılan ticari araçların her yıl 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği sertifikası taşıyan lastik kullanması gerekiyor. Özel otomobiller için ise yasal zorunluluk olmasa da kış lastiği kullanımı öneriliyor. Zorunlu olduğu halde araçlarına kış lastiği takmayan ticari araç sürücülerine 2024 yılı için 4 bin 69 lira para cezası uygulanacak. Kış lastiği ile ilgili ceza tutarı açıklanacak yeniden değerleme oranı çerçevesinde 1 Ocak 2025 itibarıyla güncellenecek.
Mevsimine uygun lastik kullanımının yol ve yolcu güvenliği için hayati bir rol oynadığına dikkat çeken Petlas, kış mevsimine uygun lastik kullanımının sadece ticari araçlar için değil trafikte seyreden tüm araçların güvenliği için son derece önem taşıdığına dikkat çekerek, sürüş güvenliği için lastik ve araçla ilgili dikkat edilmesi gereken noktaları anlatıyor.
“Kış lastiği sadece kar yağarken kullanılmaz”
Doğru lastik kullanımının araç güvenliğini sağlayan temel unsurlardan olduğunu belirten Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, “Bahar ve yaz aylarında kullandığımız standart yaz lastiklerinin performansı ağır kış şartlarında yeterli olmuyor. Kar lastiği olarak da anılan kış lastikleri bilinenin aksine yalnızca karlı ve buzlu yol koşullarında kullanılmak üzere değil, sıcaklığın 7 derecenin altına düştüğü değişken hava ve yol koşullarında aracın dengeli ve güvenli hareket etmesini sağlamak için tasarlanmışlardır. Kış lastikleri özel olarak geliştirilmiş tasarımı ve hamuru ile en düşük hava sıcaklıklarında bile yumuşaklığını ve dayanıklılığını korur. Yaz lastiği ise soğuk havada sertleşir. Kış lastiğini yaz lastiğine göre üstün kılansa sürücüleri en çok zorlayan ıslak, çamurlu, kaygan, karlı, erimiş karlı ve buzlu zeminlerde kış lastiklerindeki özel karışımın lastiğin sertleşmesini engelleyerek, güçlü çekiş, güvenli frenleme ve viraj alma özellikleriyle dengeli ve konforlu sürüş sağlamasıdır” diye konuştu.
“Karlı ve buzlu havalarda lastik basıncını düşürmeyin”
Kış lastiği kullanımına dair önemli noktalara dikkat çeken Boran, şöyle devam etti:
“Kışın güvenli bir sürüş için araçtaki dört lastiğin de aynı marka ve desende olması gerekiyor. Karlı ve buzlu yollarda için lastik basıncının düşürülmesi yaygın bir yanılgıdır; lastiklerin hava basınçları mutlaka araç üreticisinin önerdiği değerlerde tutulmalıdır. Ayrıca kış lastiklerinin orijinal ekipman ebadında olması güvenliği artırır. Kışın kış lastikleriyle yol almak, zorlu zeminlerde daha az patinaj ve daha iyi yol tutuşu sağlayarak yakıt tasarrufuna da katkıda bulunur. Bununla beraber kış lastiklerinin yaz mevsiminde kullanılması fren mesafesini uzatarak konforu azaltır, lastiğin ömrünü kısaltır ve yakıt tüketimini artırır. Bu nedenle kışın kış lastiği, yazın yaz lastiği kullanmak hem güvenlik hem de ekonomi açısından en doğru tercihtir.”
SANAYİ HABER AJANSI
SAVUNMA GAZETESİ