FATMA ELİF BEYHAN – 14.10.2023 – HİBYA – Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Hattının inceleme programında konuşma yaptı.
Bakan Uraloğlu'nun konuşmasından satır başları şöyle:
“Son 21 yıl içeresinde inşa ettiğimiz Marmaray Bakü Tiflis Kars demiryolu hattı ve Ankara merkezli çekirdek hızlı tren hatlarımızı da bir vizyonun ürünleridir. Bakü Tiflis Kars hattı ile Türkiye’den batıda başta Bulgaristan, Macaristan, Almanya, Avusturya, Polonya, Romanya, Çekya, Slovakya, Sırbistan ve Fransa olmak üzere Avrupa’da birçok noktaya doğuda İran, Afganistan ve Pakistan’a kuzeyde Rusya’ya Asya’da Gürcistan, Azerbaycan, Özbekistan, Tacikistan, Kırgızistan, Türkmenistan, Kazakistan ve Çin’e karşılıklı yük trenleri işletiyoruz. Şimdi Zengezur Koridoru ve Kalkınma Yolu projeleri ile iki yeni uluslararası hattı daha hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demiryolu ve karayolu ulaşımı sağlayacak Zengezur Koridoru bağlantısının hayata geçmesinin tüm orta koridor ülkeleri açısından önemli bir adım olacağına inanıyoruz.
Bu koridor kapsamında hayata geçecek olan Kars Nahcivan demiryolu projesi tüm Avrupa’yı Nahcivan üzerinden İran, Azerbaycan, Türkmenistan ve Pakistan’a bağlayacak.
Basra’dan Türkiye sınırına uzanan kara ve demiryolu ulaştırma koridor inşasına yönelik kalkınma yolu. Kalkınma yolu projesi özellikle Rusya Ukrayna çatışmasının ardından Avrupa’nın yeni ortaklar aradığı bir dönemde ülkemizi daha fazla bölgesel ilişkiler merkezine yerleştirecektir. Türkiye Çin, Hindistan gibi büyük ülkelerden Basra Körfezine gelen her türlü emtianın Fav limanı ve kalkınma koridoru ile lojistik dağıtım merkezi olacak. Basra körfezinde elleçlenen bir ürün buradan yüklendiğinde Türkiye üzerinden hiç aktarma yapmadan Avrupa’ya ulaşacak. İleride yavuz sultan selim köprüsü üzerinde hayata geçirilecek demiryolu bağlantısı ile İstanbul Boğazı üzerinde Marmara’ya alternatif ikinci bir demir yolu hattımız olacak. Kalkınma yolu projesi uluslararası güney kuzey koridorlar arasında Uzakdoğu, Asya, güney Asya ve Ortadoğu’yu Avrupa’ya bağlayacak en kısa ve en ekonomik yol olacak.
Mevcut konvansiyonel demiryolu hattımızı komple yeniledik. 2003 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğumuza 2023 yılı itibarıyla 2 bin 250 kilometresi yüksek hızlı tren ve tren hattı olmak üzere 3 bin kilometre yeni yol ekledik. Demiryolu ağımızı 14 bin kilometreye yükselttik. Ülkemizi yarım asırlık hayalimiz olan yüksek hızlı tren işletmeciliği ile tanıştırdık. Ve Avrupa’da 6. dünyada 8. hızlı tren işletmecisi yaptık.”
SANAYİ HABER AJANSI
SAVUNMA GAZETESİ