Bayraktar TB-2’den Dünya Çapında Bir İlk
Kadir Doğan, insansız hava araçlarının (İHA) ana görevinin keşif, gözetleme ve istihbarat olduğunu vurguluyor ve agresif manevralar yapmalarının bu araçların doğasına ters olduğunu belirtiyor. Genelde İHA’ların 40 ila 60 derece arasında yattığını ifade eden Doğan, TB-2’nin fıçı tono yapabilmesini dikkat çekici buluyor.
“Bu hareket, TB-2’nin üstün uçuş kontrol sistemine sahip olduğunu gösteriyor,” diyor Doğan. “Sensörlerin dönüşü hızlı ve doğru bir şekilde algılayıp uçağı kontrol eden bilgisayara bilgi aktarması gerekiyor. TB-2’nin bu hareketi eksiksiz bir şekilde gerçekleştirmesi, hem donanım hem de yazılım olarak ne kadar ileri düzeyde olduğunu gösteriyor.”
Ayrıca, bu manevra sırasında uçağın kanat ve gövdesine 8G-9G yük bindiğini belirten Doğan, TB-2’nin bu tür fiziksel zorluklara dayanıklı olduğunu vurguluyor.
S/İHA’lar İçin Artan Tehditler
Kadir Doğan, bu hareketin basit bir akrobasi olmadığını, İHA’ların artan tehditlere karşı refleks geliştirdiğini ifade ediyor. “Türk S/İHA’ları bu tür manevralarla tehditlere karşı daha etkin bir şekilde savunma yapabilir,” diyor Doğan. “Gelecekte bu tür hareketlerin devamında farklı çözümler de görebiliriz.”
Örneğin, ısı güdümlü füzeleri şaşırtmak için kullanılan ve flare olarak bilinen sistemlerin eklenebileceğini veya termal güdümü engellemek için motor kısmına yönelik çözümlerin uygulanabileceğini belirtiyor.
İhracat Potansiyeli
Son olarak, Doğan, TB-2’nin bu tür manevralarının ihracat açısından da önemli olduğunu belirtiyor. “Bu tür hareketler, TB-2 almayı düşünen ülkeler için karar verme noktasında belirleyici olabilir,” diyor Doğan. “Çünkü bu hareket, çok gelişmiş bir yapay zeka, otonom kontrol ve sorunsuz işleyen sensörlerin varlığını gösteriyor.”
Sonuç
Bayraktar TB-2’nin fıçı tono manevrası, İHA’ların gelecekteki potansiyelini gözler önüne seriyor. Bu tür yenilikçi yaklaşımlar, Türkiye’nin savunma sanayiinde ne kadar ileriye gidebileceğini gösteriyor.