Pek çok gencin markalı çantaları bırakıp yeniden kullanılabilir alışveriş çantaları veya çeşitli malzemelerden yapılmış konferans çantaları gibi derme çatma çantalara yönelmesiyle Çin’de yeni bir çanta kültürü ortaya çıktı.
Pek çok gencin markalı çantaları bırakıp yeniden kullanılabilir alışveriş çantaları veya çeşitli malzemelerden yapılmış konferans çantaları gibi derme çatma çantalara yönelmesiyle Çin’de yeni bir çanta kültürü ortaya çıktı.
Bu akıma, Çin’in en büyük kentlerinden biri olan Shenzhen öncülük ediyor. Shenzhenliler kanvas çantalar, kağıt torbalar, sütlü çay paketleri vb. dahil olmak üzere çeşitli el çantalarını kullanmaya başladı. Çin’in geneline yayılan bu çantalara “Shenzhen çantası” adı veriliyor.
Shenzhen’de yaşayan Wang Xinyue, “Artık işe giderken bez ya da kağıt torbalar kullanıyorum, çünkü içlerine her türlü malzeme konulabiliyor. Çantalar, aynı zamanda arkadaşlarım ve meslektaşlarım tarafından da beğenilen iyi tasarım ve kaliteye sahip” diyor.
Beijing, Shanghai ve Guangzhou gibi büyük şehirlerdeki gençler arasında ‘Shenzhen çantaları’ popüler hale geldi. İnsanlar bu tür çantaları pratik, giyilebilir ve modaya uygun buluyor. Omuzda ya da sırtta taşınabilen bu çantaların bazı modelleri ısı yalıtımına da sahip.
Ortaya çıkan çanta kültürü, Çin’de gençlerin basit ve paylaşımlı bir tüketim yaşamı sürdürmeye başlamasıyla birlikte yeni bir tüketim tavrını ortaya koyuyor. Tüketiciler artık körü körüne bir statü sembolü olarak markaların peşinde değil, basit ve düşük karbonlu bir yaşamı savunuyor.
Southeast Üniversitesi’nden sosyoloji profesörü Wang Ning, “Günümüzde tüketiciler, daha olgun ve rasyonel hale geliyor. En ucuz, pratik ve uygun maliyetli alışveriş yolunu bulmak için rasyonel düşünme ve hesaplama yoluyla daha akıllı tüketimin peşinde koşuyorlar” dedi. Ekonomistler, Çin’deki Z kuşağının artık körü körüne markaların ve lüks malların peşinde koşmadığına ya da marka ve statü uğruna bir şeyler satın almadığını belirtiyor. Bunun yerine kendi gerçek ihtiyaçlarına, ürün kalitesine ve tüketim deneyimlerine daha fazla önem veriyor, paylaşım davranışlarını ve ikinci el işlemleri tercih ediyorlar. Ayrıca çevre koruma ve sürdürülebilir tüketim kavramını da savunuyorlar.
Yeni çanta kültürü iş fırsatlarını da beraberinde getirdi. Çeşitli malların ambalaj poşetlerini el çantası gibi taşımak, ilgili malların reklamını taşımak anlamına geliyor. Bu nedenle kağıt torba üreticileri, şirketlere özel üretim yapmaya başladı. Örneğin ambalaj şirketi Fujian Nanwang, gençlerin tercih ettiği bu çantaları üreterek geçen yıl 146 milyon dolar gelir elde etti.
SANAYİ HABER AJANSI
SAVUNMA GAZETESİ