DEVA Partili Avşar: Atatürk Havalimanı’nda ne kadar kamu zararı var?

DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Tekirdağ Milletvekili Cem Avşar, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması istemiyle Atatürk Havalimanının millet bahçesine dönüştürülmesine ilişkin ihale sürecinde yaşanan şaibeli durumları, mevcut durumda oluşan toplam kamu zararına ilişkin yazılı soru önergesi verdi.

DEVA Partili Avşar: Atatürk Havalimanı’nda ne kadar kamu zararı var?
Yayınlama: 11.12.2024
2
A+
A-

Önergede; Atatürk Havalimanının tarihi fonksiyonuna, işlevselliğine ve konumuna dikkat çeken Avşar, Havalimanında 2019 yılından beri devam eden yıkım sürecine değinerek ülkenin en önemli ulaşım hublarından biri olan Atatürk Havalimanın millet bahçesine dönüştürülmesinin planlama sürecinde ilgili meslek odaları, uzmanlar ve teknik üniversitelerin bilirkişi raporlarının dikkate alınıp alınmadığını, ihalenin 21/b ihale usulüyle yapılması gerekçesiyle Danıştay’ın iptal etmesi sonucu ne kadar kamu zararı oluştuğu, projenin toplam maliyeti ile geçen 5 yıllık süreçte fonksiyon dışı bırakılması sebebiyle oluşan alternatif maliyeti ve dolayısıyla oluşan toplam kamu zararının ne kadar olduğu gibi bir takım soruyu Bakan Uraloğlu’na sordu.

Avşar, Atatürk Havalimanı eski adıyla Yeşilköy Havaalanı, Türkiye'de ilk hava ulaşımının başlatıldığı yer olduğunu, 1953 yılında uluslararası hava trafiğine açıldığını, 29 Temmuz 1985 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün soyadı dönemin Cumhurbaşkanı Kenan Evren tarafından havalimanına verildiğini belirtti.

Avşar, 2015 yılı verilerine göre Türkiye'nin en yoğun ve dünyanın 11. en yoğun yolcu trafiğinin olduğu havalimanıydı. Avrupa'nın en önemli transit yolcu havalimanları arasında bulunmaktaydı. 7 Nisan 2019'dan itibaren sivil uçuşlara, 5 Şubat 2022'den itibaren de kargo uçuşlarına kapatılmış ve bu uçuşlar İstanbul Havalimanı’na aktarılmıştır.” şeklinde konuştu.

Avşar, bu gelişmeler yaşanırken, tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgınıyla mücadele gerekçesiyle Atatürk Havalimanı’ndaki maliyeti 2 milyar TL’yi bulan iki pist kırıldığı ve pandemi hastanesi yapıldığını ve Atatürk Havalimanı’nın pistlerini kırılarak yapılan millet bahçesi projesinin imar planlarına dair bilirkişilerin hazırladığı raporda; projenin şehircilik ilkelerine, yerleşmenin gelecekteki ihtiyaçlarına, planlama tekniklerine uygun olmadığı ve kamu yararının gözetilmediğinin aktarıldığını ve konu üzerine Nisan 2023’te teknik üniversitelerin şehir ve bölge planlama bölümlerinden akademisyenlerin hazırladığı raporlarında ise, bu konunun dar bir kapsamda ele alınamayacağı, planların kademeli birlikteliği sağlanamadığı,  tescilli yapının sınırlarının gösterilmediği, plan değişikliği sınırını aşan bir değişiklik olduğu,  trafik yüküyle ilgili belirsizliğin giderilmediği,  yapılaşmayla ilgili karar üretilmediği, ulaşım bağlantılarının yetersiz olduğu ve yapılaşma koşullarının belirsiz olduğu şeklinde birtakım teknik sakıncalara da değinildiğini belirtti.

Avşar, TOKİ’nin, Eylül ayı başında Kamu İhale Kurumu bülteninde, 2024/1149168 ihale kayıt numarasıyla bir ihale ilanı yayımlandığı, İstanbul Atatürk Havalimanı Millet Bahçesi ve Millet Bahçesine Ait Sosyal Donatılar İnşaatları İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İkmal İnşaatı başlıklı ihalenin 30 Eylül’de yapıldığı ve e-ihale olarak yapılan söz konusu işin yaklaşık değeri: 2 milyar 102 milyon 394 bin 485 TL 66 kuruş olduğunu belirtti.

“Bu durum, Atatürk Havalimanında, kamu kaynaklarının çok büyük zarara uğratıldığını göstermektedir.”, diyen Avşar; “Yapılan ilk ihalede Yapı ve Yapı İnşaatın verdiği yaklaşık 2 milyar 175 milyon TL’nin ne kadarının harcandığı şu anda bilinmemekle birlikte yeni ihaledeki teklif kabul edilirse, bir millet bahçesi için harcanan ve şirketlere giden toplam kaynak 5 milyar TL civarında olacaktır.” şeklinde açıkladı ve Bakan Uraloğlu’na sorularını yöneltti.

Hükümetin istisna olan 21/b ihale sürecini olağan bir uygulama haline getirdiğini söyleyen Avşar; “Danıştay tarafından iptal edilen söz konusu ihale, hangi gerekçeyle 21/b ihale usulüyle yapılmıştır? Bu iptal sebebiyle oluşan kamu zararı ne kadardır? Bu hususta ihmali veya hatası bulunan ilgili kişi ve kurumlar hakkında gerekli inceleme ve soruşturma yapılmış mıdır?” şeklinde sorular sordu.

Projenin akıbetini soran Avşar; “Millet bahçesi olarak planlanan söz konusu proje hangi aşamadadır? Projenin toplam maliyeti ve tamamlanma süresi nedir? Fonksiyonel anlamda kullanım dışı bırakılmasından kaynaklı üzerinden geçen yaklaşık 5 yıllık süreçte kamu zararı oluşmuş mudur? Bu hususta oluşan alternatif maliyet ne kadardır?” dedi. 


SANAYİ HABER AJANSI

SAVUNMA GAZETESİ

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.