İstanbul, 28 Mayıs (Hibya) – 2023 yılında gerileyen G20 mal ihracatı, 2024 yılının 1. çeyreğinde cari ABD doları cinsinden ölçüldüğünde toparlandı. 2023’ün 4. çeyreğine kıyasla ihracat, Çin’deki güçlü ihracat büyümesinin etkisiyle yüzde 1,9 artarken, ithalat kısmen enerji fiyatlarındaki düşüşün etkisiyle yüzde 0,2 oranında daraldı.
Ön tahminlere göre, G20 hizmet ticareti 2024 yılının ilk çeyreğinde genişlemeye devam ederek toparlanmanın umut verici bir işareti olmuştur. G20 ihracat ve ithalatının 2024 yılının ilk çeyreğinde sırasıyla yüzde 2,2 ve yüzde 3,5 büyüdüğü tahmin ediliyor. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'nün (OECD) son raporuna göre bu büyüme kısmen, küresel ekonomik manzarada olumlu bir gelişme olan uluslararası seyahatlerin yeniden başlamasına bağlanıyor.
Amerika Birleşik Devletleri'nde mal ihracatı, ABD ihracat pazarının çeşitliliğinin bir kanıtı olarak, tüketim malları ve tarım ürünleri satışlarındaki artışın etkisiyle 2024 yılının ilk çeyreğinde yüzde 1,4 arttı. Kanada'da ise ihracat yüzde 0,6 düştü. Hem Amerika Birleşik Devletleri hem de Kanada'da ithalat artışına katkıda bulunan başlıca unsurlar, özellikle bilgisayarlar ve yarı iletkenler olmak üzere sermaye malları olmuştur ve bu da bu sektörlerin küresel ticaret ortamındaki önemini gösteriyor.
Avrupa Birliği'nde ihracat, özellikle Fransa ve Almanya'da kimyasal ürün satışlarının artmasıyla yüzde 0,9 artarak AB'nin bu sektördeki gücünü ortaya koydu. Aynı zamanda ithalat, enerji alımlarının azalması nedeniyle bir önceki çeyreğe göre daha az güçlü de olsa geriledi.
Birleşik Krallık'ta ihracat ve ithalat, makine ve ulaşım ekipmanı ticaretindeki düşüş nedeniyle daraldı. Doğu Asya'da mal ihracatı güçlü bir şekilde artarken, Çin'de çelik ve makineler (yüzde 6,6 artış), Kore'de ise yarı iletkenler ve bilgisayarlar ihracat artışını destekledi. Buna karşılık, zayıf otomobil satışları Japonya'daki ihracat büyümesini olumsuz etkiledi (yüzde 2,1 düşüş). Birincil emtia satışlarındaki düşüş Avustralya (yüzde 2,1 düşüş), Endonezya (yüzde 0,9 düşüş) ve Brezilya (yüzde 3,5 düşüş) ihracatını etkiledi.
Amerika Birleşik Devletleri'nde 2024 yılının ilk çeyreğinde hizmet ihracatı, seyahat ve finansal hizmetlerden elde edilen yüksek gelirler nedeniyle yüzde 1,6 artarken, ithalat seyahat, taşımacılık ve finansal hizmetlerin etkisiyle keskin bir artış (yüzde 4,1) gösterdi. Kanada'da hizmet ihracatı durgunlaşırken, ithalat yüzde 1,3 arttı.
Finans ve diğer ticari hizmetlerden elde edilen gelirlerdeki düşüşün etkisiyle Almanya'nın ihracatı hafifçe daralırken, ithalatı seyahat harcamalarındaki artışa bağlı olarak yüzde 1,4 arttı. Fransa'da ulaştırma ve seyahat gelirlerindeki artış ihracatı yükseltirken, güçlü seyahat harcamaları da ithalatı artırdı.
Birleşik Krallık, seyahat ve taşımacılık hizmetlerinin satışlarındaki artış nedeniyle güçlü bir ihracat artışı kaydederken, taşımacılık ve diğer iş hizmetlerindeki güçlü harcamalar nedeniyle ithalat yüzde 1,7 arttı.
Japonya'da, fikri mülkiyet ürünleri ve diğer iş hizmetlerinden elde edilen gelirlerdeki belirgin düşüşleri yansıtan hizmet ihracatı düşerken (yüzde 8,3 düşüş), ithalat yüzde 1,5 arttı. Hindistan'da hizmet ihracatı ve ithalatı sırasıyla yüzde 2,4 ve yüzde 6,6 oranında arttı. Çin'de, artan seyahat harcamalarının ithalatı artırması (yüzde 6,3 artış) ve tüm hizmet kategorilerindeki yüksek gelirlerin ihracatı artırması (yüzde 9,9 artış) ile hizmet ticareti yükseldi.
SANAYİ HABER AJANSI
SAVUNMA GAZETESİ