Ülkemizde özellikle büyük kentlerimizde en büyük sorunlardan biri de trafik yoğunluğudur. Öyle ki her gün trafiğe yeni araç çıkması, yolların yetersizliği, araçların birçoğunun tek kişi ile trafiğe çıkması gibi nedenler sorunun çözümünü güçleştirmektedir.
Bankaların (içinde bulunduğumuz süreç hariç) kolay kredi vermeleri, ithal araçların çok gelmesi, halkımızın gelir düzeyinin yükselmesi vd. neredeyse her evde iki araç kullanımını arttırmıştır. Zorunlu olarak geçimini araçla sağlayan vatandaşlarımız için söylenecek bir şey yoktur ama işe gidip gelirken 3-5 kişilik gruplar halinde gidilip gelinmesi konusu bir türlü benimsenmemektedir. Araç fiyatlarının, vergilerin, muayene ücretlerinin akaryakıt fiyatlarının artması da araç kullanımı yönünden çok az etkilemiş, motosiklet kullanımı ise artma eğilimine girmiştir. Brent fiyatlarının sürekli yükselmesi, hatta yıl sonuna kadar 100 doları bulabileceği söylentileri, döviz kurlarının yüksek seyretmesi sonucu akaryakıt fiyatları astronomik rakamlara ulaşmıştır. Kentsel dönüşüm ve yeni yapılan konutların site formatına gelmesi ile daire, işyeri sayılarının artmasına rağmen yolların aynı kalması da trafik yoğunluğunu arttırmaktadır.
Trafikteki araçların çokluğundan dolayı doğal olarak otopark sorununu da gündemden düşmemektedir. Yeni yapılan binalarda 1 veya 2 kat otoparka ayrılması zorunluluğu sorunun çözümünde yardımcı olacaktır.
Araçlardan alınan özel tüketim vergisi, KDV gibi vergilerin tutarı neredeyse araç fiyatı kadar yükselmesine rağmen araçlara olan talep her geçen gün artmaktadır. Ülkemizde trafikteki araçların çoğu maalesef ithal araçlardır. İlk yerli otomobilimiz olan TOGG un üretime başlaması ülke ekonomisi için son derece başarılı bir girişimdir.
Kredi oranlarının yüksekliği, alım gücünün düşmesi gibi nedenlerle eylül ayında trafiğe kaydı yapılan araç sayısının azaldığı görülmektedir. Konu ile ilgili olarak ŞUBAT AYI TÜİK verileri aşağıdaki gibidir.
Şubat ayında trafiğe kaydı yapılan taşıtların %43,7’sini motosiklet, %39,7’sini otomobil, %9,4’ünü kamyonet, %3,8’ini traktör, %2,1’ini kamyon, %0,8’ini minibüs, %0,4’ünü otobüs ve %0,1’ini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı bir önceki aya göre %9,3 azaldı
Şubat ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı bir önceki aya göre traktörde %59,4, motosiklette %40,5 artarken özel amaçlı taşıtta %38,0, kamyonette %32,2, otomobilde %32,1, minibüste %24,1, kamyonda %22,6 ve otobüste %15,7 azaldı.
Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı geçen yılın aynı ayına göre %77,6 arttı
Şubat ayında geçen yılın aynı ayına göre trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı motosiklette %130,4, minibüste %110,1, otobüste %65,8, otomobilde %63,8, özel amaçlı taşıtta %38,1, kamyonda %29,2, kamyonette %24,7 ve traktörde %16,4 arttı.
Trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı şubat ayı sonu itibarıyla 29 milyon 142 bin 942 oldu
Şubat ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı taşıtların %52,9’unu otomobil, %17,9’unu motosiklet, %15,6’sını kamyonet, %7,5’ini traktör, %3,3’ünü kamyon, %1,8’ini minibüs, %0,7’sini otobüs ve %0,3’ünü özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Şubat ayında 847 bin 861 adet taşıtın devri yapıldı
Şubat ayında devri (1) yapılan taşıtların %67,6’sını otomobil, %15,5’ini kamyonet, %8,8’ini motosiklet, %3,1’ini traktör, %2,4’ünü kamyon, %1,8’ini minibüs, %0,6’sını otobüs ve %0,2’sini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Şubat ayında 76 bin 904 adet otomobilin trafiğe kaydı yapıldı
Şubat ayında trafiğe kaydı yapılan otomobillerin %12,9’u Renault, %10,3’ü Fiat, %7,5’i Chery, %7,2’si Toyota, %5,7’si Volkswagen, %5,7’si Hyundai, %5,0’ı Peugeot, %4,9’u Dacia, %4,9’u Skoda, %4,3’ü Opel, %4,1’i Citroen, %3,6’sı Mercedes-Benz, %3,3’ü Ford, %2,9’u Nissan, %2,0’ı MG, %2,0’ı Honda, %1,8’i Audi, %1,7’si Kia, %1,6’sı BMW, %1,1’i Volvo ve %7,4’ü diğer (2) markalardan oluştu.
Ocak-Şubat döneminde 407 bin 93 adet taşıtın trafiğe kaydı yapıldı
Ocak-Şubat döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı %51,2 artarak 407 bin 93 adet olurken, trafikten kaydı silinen taşıt sayısı da %29,5 artarak 4 bin 553 adet oldu. Böylece Ocak-Şubat döneminde trafikteki toplam taşıt sayısında 402 bin 540 adet artış gerçekleşti.
Ocak-Şubat döneminde trafiğe kaydı yapılan otomobillerin %66,5’i benzin yakıtlıdır
Ocak-Şubat döneminde trafiğe kaydı yapılan 190 bin 173 adet otomobilin %66,5’i benzin, %12,8’i dizel, %12,6’sı hibrit, %6,8’i elektrikli ve %1,3’ü LPG yakıtlıdır. Şubat ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 15 milyon 410 bin 282 adet otomobilin ise %35,4’ü dizel, %33,1’i LPG, %29,1’i benzin, %1,6’sı hibrit ve %0,6’sı elektriklidir. Yakıt türü bilinmeyen (3) otomobillerin oranı ise %0,2’dir.
Ocak-Şubat döneminde en fazla 1300 ve altı silindir hacimli otomobil kaydı yapıldı
Ocak-Şubat döneminde trafiğe kaydı yapılan 190 bin 173 adet otomobilin %30,3’ü 1300 ve altı, %23,4’ü 1401-1500, %20,0’ı 1301-1400, %12,6’sı 1501-1600, %6,2’si 1601-2000, %0,7’si 2001 ve üstü motor silindir hacmine sahiptir.
Ocak-Şubat döneminde kaydı yapılan otomobillerin 74 bin 833’ü gri renklidir
Ocak-Şubat döneminde trafiğe kaydı yapılan 190 bin 173 adet otomobilin %39,3’ü gri, %25,2’si beyaz, %12,2’si mavi, %11,8’i siyah, %6,4’ü kırmızı, %2,5’i yeşil, %1,2’si turuncu, %0,6’sı mor ve %0,4’ü kahverengi renklidir.
AÇIKLAMALAR
(1) Devir, noterler aracılığı ile bir veya daha fazla el değiştiren taşıtları ifade etmektedir.
(2) Diğer başlığı altında toplulaştırılan taşıt sayısı, 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu’nun 13. Maddesi gereğince yayımlanması için “yazılı onayı” bulunmayan ya da ilgili ayda trafiğe kaydı yapılan otomobil sayısı bakımından sıralamada ilk 20 dışında kalan markaları ifade etmektedir.
(3) Yakıt türü bilinmeyenler, ruhsat işlemlerinde yakıt türü boş bırakılan veya sehven hatalı veri girişi yapılan otomobilleri kapsamaktadır.
Kaynak: TÜİK
Kaynak: SANAYİ HABER AJANSI
SAVUNMA GAZETESİ